Met de dokter op pad. - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Roald & Rianne Boegschoten-Berkhout - WaarBenJij.nu Met de dokter op pad. - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Roald & Rianne Boegschoten-Berkhout - WaarBenJij.nu

Met de dokter op pad.

Door: Roald

Blijf op de hoogte en volg Roald & Rianne

14 December 2014 | Oeganda, Mukono

Naast de zorg voor eigen kinderen willen we die zorg ook delen met de mensen in de dorpen om ons heen.
Een van die zorg programma’s is een medisch bezoek aan de omliggende dorpen. Hiervoor gaan we met een medisch team, bestaande uit een dokter twee assistenten en een laborant en wij als helpers, op bezoek in een dorp.
We doen dat elke vrijdagmiddag, elke keer een ander dorp. Dit keer het dorp Rwanyonyi, zo’n 20-30 minuten rijden van ons uit. Daar word op het dorpsplein voor het huis van de voorzitter van de dorpsraad, de spullen uitgeladen en de meegebrachte stoelen, als in een zaaltje neergezet. Vooraan een whiteboard waar, als er een redelijk aantal mensen zijn gezeten, de dokter haar verhaal doet. Het is vooral een voorlichtingsverhaal over aids, geslachtziekten, en geboorteplanning. Daarna is er gelegenheid om allerlei vragen te stellen.
Na afloop van de voorlichting kunnen de mensen zich bij de assistenten melden voor een aidstest, moeten daar hun gegevens invullen en kunnen dan door naar de laborant, die in een aparte ruimte hun bloed afneemt.
Tussen alle bedrijven door staan wij met een aantal grote pillenpotten. Voor kinderen tot 5 jaar delen we vitamine A uit in druppelvorm. De meeste zetten het op een brullen, dus snel handelen is geboden. Voor alle kinderen is er een wormtablet als sweety dus dat lusten ze wel. Verschillende kinderen proberen dan ook voor een tweede keer te komen of hebben een verhaal dat ze nog broertjes en zusjes thuis hebben, dus wel opletten. Ook de volwassenen krijgen een worm pil maar dan in een hogere doses. De condooms worden gretig door de mannen afgenomen, maar ook vrouwen komen ze wel halen.
Na een uur of drie is alles klaar en gaan we de spullen inpakken en terug naar huis.
Na een paar dagen bleek het aantal hiv-positief gelukkig nul. Maar dat is ook wel eens anders. Dan krijgen ze een behandelplan met aidsremmers vanuit een speciale kliniek aangeboden via de staat.
Het was voor ons leerzaam om ook met de Oegandezen uit de dorpen kennis te maken. Wat erg opvalt, is dat er tussen al die armoede ook ‘rijke’ mensen wonen. Meestal mensen die een baan hebben in Kampala en hier hun tweede huis voor in het weekend of vrije dagen hebben.

• 14 December 2014 - 20:58

Jacqueline Broeyer:

Dit is weer een heel ander aspect van jullie verblijf in Oeganda. Interessant om te lezen. En grappig om te merken dat kinderen overal hetzelfde zijn en blijven:)
    Loopt alles naar wens met de kerstmusical?
    Nog een goede adventstijd gewenst, Jacqueline

• 14 December 2014 - 21:04

Jaap Van Dijk:

Ik vind dat jullie fantastisch werk doen. Ook buiten jullie dorp.
    Fijne kerstdagen en tot ziens.

Jaap.

• 14 December 2014 - 21:15

Jacqueline Bakker:

Een heel goede zaak, die voorlichtingsbijeenkomsten!
    Jullie doen heel goed werk. hoor!! En goed om te lezen dat er ook daar tekenen zijn van aankomende welvaart.... Slechts voor een kleine happy few, maar toch. Wel is er nog een heel lange weg te gaan....
    Ik wens jullie hele fijne kerstdagen, en ben ervan overtuigd dat jullie aankomende kerst niet zullen vergeten de rest van je leven.
    Hartelijke groet,

Jacqueline

• 14 December 2014 - 22:00

Kim:

Hoi Roald,

Ook heb ik toen der tijd de aids testen afgenomen in een vissersdorpje. Ook een bijzondere ervaring. Helft van het dorp van positief. Helaas. Ik vind het leuk dat jij dezelfde ervaring opdoe die ik al 2 x heb mee gemaakt. Heb blijft helaas nog steeds hetzelfde.

Ik ga jullie fijne kerstdagen toe wensen met heel veel mooie kerkmuziek en veel liefde.

XX KIm

• 15 December 2014 - 11:14

Bea Hogenboom:

Dag lieve Rianne en Roald, het is iedere keer weer verrassend te lezen wat jullie daar allemaal ervaren.
    Op kleine schaal wordt er prachtig werk verricht in de hoop, dat het als een soort olievlek verder mag uitvloeien.
    De feestdagen staan voor de deur. Dus er staan daar veel activiteiten op stapel. Rianne, heb je de mooie kleding voor het opvoeren van het kerstspel al klaar?
    Wij wensen jullie van harte een bijzondere en mooie tijd toe.
    Lieve groet ook namens Hans van Bea.

• 15 December 2014 - 14:40

Marja:

Ha lieve Rianne en Roald,

Wat een afwisseling in werkzaamheden en ervaringen! Bijzonder, maar ook leuk te lezen dat de kids all over the world snoepjes niet laten lopen ha ha. Sweet......

Hoe gaat het met de voorbereidingen voor de Musical en het maken van de kostuums; dat is vast al veel voorpret voor de kinderen (én volwassenen hoop ik);
    ook dat gaat denk ik net als hier: hard werken en uitkijken naar de vieringen, vol spanning!

Fijne adventstijd en sfeervolle Kerstdagen toegewenst!
    Veel liefs, Leo en Marja