Op werkbezoek. - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Roald & Rianne Boegschoten-Berkhout - WaarBenJij.nu Op werkbezoek. - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Roald & Rianne Boegschoten-Berkhout - WaarBenJij.nu

Op werkbezoek.

Door: Roald

Blijf op de hoogte en volg Roald & Rianne

01 December 2014 | Oeganda, Kampala

Op Noah ’s ark hebben we “de band”, een echte fanfare die voor elke belangrijk moment optreed.
Ze krijgen van her en der de instrumenten. De meeste zijn goed maar sommigen zijn stuk. Dus kwam de vraag kun je ze repareren? Natuurlijk als ik gereedschap heb en onderdelen.
Ja, dan komt altijd de moeilijkheid als je vraagt wat zijn de mogelijkheden om te solderen. Dan komt er uit een donkere hoek iets van een elektrische soldeerbout waar het snoer van stuk is. Dat is leuk maar ik kan er geen trompet mee solderen. Heb het snoer gemaakt dan werkt het tenminste als je hem voor iets anders wil gebruiken.
Na wat overleg kwam naar voren dat een andere hulporganisatie een werkplaatsje had waar ze blaasinstrumenten repareren. Dus wij met een trompet en trombone op stap kijken hoe dat gaat.
De werkplaats was in een zeecontainer in de sloppenwijk van Kampala en werd gerund door een paar straatkinderen, nou ja kinderen, jongens van een jaar of 16, 18. Ze waren wel als straatkinderen een aantal jaren opgevangen en hadden nu een vak geleerd om koperblaasinstrumenten te repareren. En dat deden ze eigenlijk wel professioneel. Dus wij goed gekeken hoe ze het aanpakten en wat voor gereedschap ze allemaal gebruikten.
We moesten natuurlijk ook kennismaken met het opvanghuis en de andere kinderen kregen zelfs een hele voorstelling. Het is dus kinderopvang voor straatkinderen. Ze krijgen hulp op juridisch-, medisch- en scholingsgebied. Hun motivatie krijgen ze uit de muziek, yoga en acrobatiek, kunst en kleding en sporten. Daarmee geven ze shows of verkopen wat ze gemaakt hebben. Het is opgezet in 1996 door de toen nog zelf straatjochie van 12 jaar Segawa Bosco en wat vriendjes en is nu een huis met zo’n 80 kinderen. M-LISADA (musik-life skills and destitution alleviation). Een goed initiatief van de Oegandezen zelf. Bij het vertrek nog een leuk Afrikaans overhemd gekocht.

• 01 December 2014 - 20:25

Jacqueline Broeyer:

Wat een geweldig verhaal. Het enthousiasme en de veerkracht spatten ervan af. Leuk om te lezen hoe (ook) kinderen manieren vinden om er het beste van te maken.
    Zijn de musicalkleren al af, Rianne:)
    Hartelijke groet, Jacqueline

• 01 December 2014 - 21:55

Joke:

Geweldig, zo'n initiatief van onderaf! Geeft wel een kick om zo'n resultaat te zien.

• 01 December 2014 - 22:30

Helma:

Beste Roald en Rianne.
    Allereerst wil ik even vertellen dat ds Biemond gister jullie heeft genoemd in de voorbeden en Gods zegen heeft gevraagd. Ook ik wens jullie dit van harte toe.
    Een mooi verhaal over de instrumenten..
    Heel veel succes verder.
    Groeten uit Steenbergen.

• 02 December 2014 - 00:13

Kim:

Hoi Roald, ja super zijn de fanfare bands !!!! De ugandezen zijn zeker muzikaal. Leuk dat je probeert zo'n muziekinstrument te fixen. Helemaal top. Je ziet er goed uit op de foto.
    Wat een ellende he de sloppenwijken in Kampala. Bijzonder dat je deze hebt gezien.

Veel groeten Kim

• 02 December 2014 - 14:15

Jacqueline Bakker:

Geweldig dus, hoe die kinderen -zelf uit de goot- andere "goot-kinderen" weer kunnen opvangen !!
    Veel succes jullie ook, en wat een leuke foto's weer!

Hartelijke groet,
    Jacqueline

• 02 December 2014 - 22:26

Marja:

Lieve Rianne en Roald,

Zo maak jullie veel bijzondere dingen mee! Daar kunnen wij in onze westerse leefomgeving van leren, hoe je met weinig middelen en veel inspiratie en motivatie je doelen/dromen nastreeft.
    Leuk om weer te lezen wat jullie zoal doen en voor elkaar krijgen. Chapeau! Vordert het naaiwerk voor de kerstuitvoering?
    Veel lieve groeten, ook namens Leo,
    Marja

• 03 December 2014 - 09:53

Joost:

Wauw, wat een mooi en krachtig verhaal!

• 03 December 2014 - 22:13

Ria:

Mooie foto's bij een ontroerend verslag.
    Gr Teus en Ria

• 06 December 2014 - 15:49

Rita:

Hoi Rianne en Roald
    Wat geweldig om jullie verhalen te lezen en zo een beetje met jullie mee te reizen.
    Leuke foto's ook.
    Lieve groet ook van Paul

• 10 December 2014 - 10:28

Wijntje:

Hoi Roald, wat zie je er goed uit in dat shirt. Fijn om te lezen hoe grote mensen en kinderen zich voor anderen in hun land inzetten. Belangrijk hoor. En ja. . .muziek, daar kun je even in wegdromen en je sores vergeten. Zelfs van olieblikken kun je leuke instrumenten maken en van kartonnen dozen gitaren. Het blijft je verrassen en je wordt er vrolijk van. Leuk verslag, zo blijven we up to date.

Groetjes Jan en Wijntje