Goede Pasen - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Roald & Rianne Boegschoten-Berkhout - WaarBenJij.nu Goede Pasen - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Roald & Rianne Boegschoten-Berkhout - WaarBenJij.nu

Goede Pasen

Door: Roald

Blijf op de hoogte en volg Roald & Rianne

16 April 2017 | Oeganda, Mukono

Goedemiddag mensen, goede Pasen.

Hier in Uganda wordt ook het Paasfeest gevierd.
Dat start donderdag om 10.00 uur in de kerk dan wordt het paasverhaal door de kinderen van de school nagespeeld met toneel, dans en zang. Dat duurt tot een uur of een. Ja, het is een heel programma. Kleuterschool, basisschool(7 klassen) en middelbare school. Elke groep op zijn eigen wijze een stuk van het paasverhaal. Erg leuk. Daarna hebben de kinderen vakantie en moeten ze dinsdag weer naar school. Het mooiste is dat er een springkussen komt dat de hele Pasen blijft staan.

Vrijdagmorgen zijn we eerst om half negen met aunti Stella naar de markt geweest om inkopen te doen voor het huis en alle family-units. Dat zijn heel wat boodschappenlijstjes en een hoop gesjouw. We gaan dan met de truck en aangezien er in de cabine weinig plaats is zitten we gewoon in de laadbak. Comfortabel is wat anders en of het mag is de vraag maar je ziet soms vrachtwagens vol met mensen.
We rijden zo het marktterrein op en gaan de stalletjes langs. 17 watermeloenen en 10 ananassen. Dan voor groente winterwortels en paprika's, twee grote zakken vol. Ook nog aardappelen en cassave. Het wordt al een hele verzameling. Het vlees kopen we ook op de markt. Koeling hebben ze niet, het vlees ligt zo op een plastic zeil. Voor elke unit een goede kilo rundvlees. O, ja we moesten ook nog kippen hebben. Je kunt ze zo uitzoeken, hokken vol. We kiezen er drie. We doen niet zielig, binden de poten bij elkaar en dragen ze naar de truck. Daar leg ik ze een beetje in de schaduw van de soda kratjes. Dan rijden we naar de eierboer om 1000 eieren te halen, het is tenslotte Pasen. Bij de supermarkt halen we nog even 400 broodjes voor de hamburgers bij de barbecue. De lege kratjes soda worden omgeruild bij een coca-cola depot. Als laatste rijden we langs de fruitstal om nog bananen en pompoenen te kopen.
Thuis alles uitladen en verdelen over alle bestellers.

's Middags om 17.00 uur hebben we de Kruisloop, wat lijkt op de Passion. We lopen dan met het kruis een rondje over het terrein naar de kerk. Op een paar plaatsen stoppen we en lezen een stuk uit de bijbel van de kruistocht die Jezus ging. Onze gedachten gaan dan naar de tijd dat Jezus aan het kruis stief voor ons, en wij zijn Hem daar dankbaar daarvoor. Nu kunnen wij leven naar een fijne toekomst. In de kerk sluiten we af met een dankgebed.

Nu is het dan Paasmorgen, de Heer is waarlijk opgestaan. Hebben samen gezellig paasontbijt en gaan straks koffie drinken en eieren zoeken, die de kinderen gisteren hebben beschildert en nu verstopt zijn in de tuin van het kinderhuis.
Vanmiddag naar de kerk en dan de traditionele barbecue. Iedereen een broodje hamburger met een worstje en een flesje soda, met als toetje een ijsje. Wat een feest!!

Voor jullie van ons hier uit Uganda ook een goede Pasen.

• 16 April 2017 - 12:38

Jeannette:

Hallo Roald en Rianne,
    Ik wens jullie goede paasdagen met al jullie dierbaren om je heen.

• 16 April 2017 - 12:46

Helma:

Beste Roals en Rianne, weer met plezier jullie verhaal en foto's bekeken. Mooi op zo het lijden en de opstanding van Jezus te gedenken en te vieren in Afrika. Heel veel succes verder met jullie mooie werk daar en groeten van een Nederlandse juf die nu ook geniet van een paar dagen vakantie.
    Groeten Helma en Hans, Steenbergen.

• 16 April 2017 - 13:11

Joke:

Leuk om te lezen, in gedachten zijn we erbij. Dat is nog eens boodschappen doen, het hebt het voortaan nooit meer 'druk' voor Pasen. Fijne dag verder!

• 16 April 2017 - 15:32

Annieberkhout:

Jullie ook fijne paas en zo te lezen hebbenjullie eenruk programma .j dat is al een onderneminga en dan de boodschappen doenjullie hebben heel wat nodig.Wat leu keen een springkussen dat is een feest voor de kids.Fijn dat de middelen er zijn omdat te realiseren.Het gaat nu echt opschieten voor jullie en veel succes jullie zullen nog wel veel te doen hebben en een hele goeie reis teruģ liefs uit Halstren.m

u77

• 16 April 2017 - 16:31

Jan Peter En Tineke:

Hallo Ronald en Rianne,

Wij wensen jullie ook hele fijne paasdagen toe hier van uit Steenberegn

• 16 April 2017 - 22:00

Marja Berkhout:

Wow, dat is nog eens boodschappen doen! Dan draai je daar in Nederland je hand niet meer voor om; wat een organisatie

• 16 April 2017 - 22:23

Marja Berkhout:

Ik zie dat slechts een klein deel van mijn tekst goed doorgekomen is op de site.

Ik vind het mooi te zien dat kids waar dan ook ter wereld dezelfde speeltoestellen leuk vinden. Het speelkussen ziet er zo "Westers" en zo mooi uit, terwijl Noah's Ark zoveel kinderen verzorgt en opvoedt omdat de eigen bevolking dat niet doet. Zo'n schrijnend contrast. We wensen jullie toe dat het Licht van Pasen staat voor al het goede dat binnen Noah's Ark voor de kinderen gedaan kan worden: nieuw leven bieden, met respect en met erkenning van de waarde van een mensenleven. Zoals Jezus een voorbeeld was om het op te nemen voor de verstotenen. Fijne Paasdagen!

• 17 April 2017 - 10:07

Coby Spaans:

Hallo Rianne en Roald,

Leuk om weer eens wat te horen. Wat ziet het er gezellig uit de kinderen zo vrolijk op het springkussen.

Jullie ook een vrolijk Pasen gewenst.
    Groetjes Jan en Coby

• 17 April 2017 - 11:06

Jan En Wijntje:

Hoi allebei, ook voor jullie fijne Paasdagen, alhoewel de helft al voorbij is want wij hadden ook aktiviteiten op de camping, wel koud maar gelukkig droog. Jullie fort hier staat er nog prima bij. Tjeetje zeg. . .wat een boodschappenlijst, moet je wel goed organiseren. Het springkussen is helemaal geweldig want kinderen, waar ook ter wereld moeten vrij kunnen spelen en genieten. Zo zie je maar over de gehele wereld zijn dezelfde gevoelens van vreugde en verdriet. Mooi is de optocht met de bekende liederen en het eeuwen oude verhaal waar ik nog steeds, net zoals met kerst, een brok van in m'n keel krijg. En midden in de optocht zie ik een extra zonnetje met blond haar. Wat fijn voor jullie dat je ook deze periode hebt meegemaakt.
    Vanuit Dinteloord de hartelijkste groeten

Jan en Wijntje

• 17 April 2017 - 15:15

Wiebe Triemstra:

Hallo Rianne en Roald De paas dagen zijn voorbij, maar wij wensen jullie nog een fijne toe in Oeganda . Groetjes Baukje en Wiebe

• 17 April 2017 - 15:56

Wilma Welten:

Hallo allebei.
    Wat een boodschappen zeg, en wat zal dat indrukwekkend geweest zijn op deze manier Pasen te vieren.
    Lekkere bbq gehad, en nu nog een paar weekjes en dan zijn jullie weer thuis. Wat is het weer snel gegaan. Geniet er nog van. Lieve groet Wilma ( en Gilbert).

• 21 April 2017 - 22:14

Jan:

Leuk om allemaal te lezen. Wel bijzonder om daar Pasen te vieren. En dan de 1000 eieren kopen!
    Geniet nog van de laatste paar weken.
    Hartelijke groet, Jan en Janneke

• 26 April 2017 - 16:43

Alie Broekema:

hartelijk dank voor al jullie leuke berichtjes, wat een aparte Pasen hebben jullie gehad met die leuke
    kindertjes. Hier alles goed, ik wens jullie een heel goede terugreis en ik hoop jullie gauw weer te
    ontmoeten. Hart. groeten vanuit Loosdrecht, Alie.