Dagje uit - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Roald & Rianne Boegschoten-Berkhout - WaarBenJij.nu Dagje uit - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Roald & Rianne Boegschoten-Berkhout - WaarBenJij.nu

Dagje uit

Door: Roald

Blijf op de hoogte en volg Roald & Rianne

17 November 2014 | Oeganda, Jinja

Een aantal van jullie waren bang dat we ons niet zouden ontspannen. Welnu hier een verslag van ons dagje uit naar Jinja. Ongeveer halverwege de weg naar Jinja is een waterval. Op zich niet zo'n spectaculaire, hij is maar een 20 tot 25 meter hoog, maar wel erg mooi in de natuur. Daarbij komt ook het feit dat de bevolking het tot een heilige plaats hebben verklaard. Er lopen daar priesters rond die je problemen aan horen en voor een handje koffiebonen en wat geld doen ze een offer aan de goden om ze goed te stemmen en voor jou je problemen optelossen. Dan worden de koffie in een papierenbootje gedaan en dan boven aan de waterval in het water gezet, waarna ze naar beneden storten. Ook worden er kruiken met bier neergezet voor de goden om ze goed te stemmen. Mensen komen hier soms een heel weekend en slaan dan een tentje op. Daarna zijn we doorgereden naar Jinja. Onderweg eerst nog even gestopt voor een Oegandese specialiteit: Kip op stok. Heerlijk maar wel lachen, ze vechten er bijna om, om je te mogen bedienen. Verder door naar Jinja. Mooie grote stad aan het Victoriameer. Hier hebben we een boottocht gemaakt van ruim een uur.
Schitterend wat mooi. Eerst gevaren naar de bron waar de langste rivier van de wereld begint: De Nijl. Dan een stuk het Victoriameer op en op de terug weg een stuk de Nijl op. Dicht langs de oevers gevaren op zoek naar mooie dieren. Zoals vele mooie vogels als ibis ijsvogels en ook nog gezien twee parende leguanen, heel bijzonder. Heb zoveel mogelijk gefilmd maar dat valt niet mee.
Uit de boot gelijk bestormt door verkoopsters van allerlei souvenirs.
Langs het standbeeld van Gandhi, zijn as is uitgestrooid in de Nijl, nog even de stad in lekker koffie drinken van Oegandese Koffie. In de winkeltjes is het leuk snuffelen naar van alles en nog wat. We hebben twee beeldjes van houtsnijwerk gekocht.
Toen weer terug naar de auto waar Steven klaar stond om ons weer naar huis te brengen. Door de spits is het nog meer als twee uur rijden, maar dat geeft niet want het is een belevenis op zich om uit het raampje te kijken naar wat je langs de weg ziet. Hoe mensen wonen, spullen verkopen enz. Armoe troef.

• 17 November 2014 - 08:37

Joke:

Leuk verslag van een herkenbaar dagje uit! Was er bij de bron van de Nijl nog wat meer te zien dan wat waterwervelingen en een bord? Kan me voorstellen dat jullie ervan hebben genoten.
    Hoe is het met Astrum en zijn voet? Verloopt het hertel naar wens?

Hartelijke groeten uit een druilerig Hilversum.

• 17 November 2014 - 09:27

Annie Berkhout:

maandagmorgen ik ga zo even naar de dermatoloog voor jaarlijkse controle en verders gaat het goed nu eindelijk aan kerstkaarten begonnen.Dat was een mooie dag voor jullie en veel gezien nou leuk voor jullie dat heb je wel eens nodig even er uit en veel moois te zien van het land.Hier is het regen en zomber.liefs uit halsteren.

• 17 November 2014 - 09:30

Henriek Ouwehand:

wat een prachtige verhalen. Een goede tijd verder.

• 17 November 2014 - 10:50

Rob Van De Geer:

Hallo Roald en Rianne
    Ziet er allemaal goed uit.
    Nog een mooie tijd wens ik jullie daar toe.

Groetjes Rob.

• 17 November 2014 - 11:00

Jacqueline Bakker:

hoi beiden!

Schitterend mooie natuur! Lekker genieten dus!
    Hebben jullie wel verdiend en moet je ook zeker blijven doen!
    Een verrijking van al jullie herinneringen straks weer terug in Nederland....

Hartelijke groet,
    Jacqueline

• 17 November 2014 - 14:33

Jolanda:

Wat een mooie foto's heb je gemaakt Rianne.
    Het zal inderdaad wel een hele belevenis zijn en heel bijzonder om zo'n leven daar te ervaren.
    Wat zal het wennen zijn in jullie huis van steen met centrale verwarming als jullie straks terug zijn.

Hartelijke groeten,

Jolanda

• 17 November 2014 - 18:17

Margreeth:

Hallo Roald en Rianne,

Fijn om te lezen dat alles goed met jullie gaat. En dat jullie zomaar een dag hadden om op pad te gaan. Helemaal geweldig. Aan de foto's te zien is het er prachtig. En zo'n hele andere cultuur meemaken, wat een belevenis. Geniet ervan en denk om jezelf.

Liefs, Margreeth & Co

• 18 November 2014 - 17:26

John En Wil:

Hallo Roald en Ria
    schiterende foto's lijkt mij een belevenis.
    Ik krijg de berichtjes van Tieneke.
    geniet , groetjes Wil en John

• 23 November 2014 - 09:34

Jan En Wijntje:

Hoi allebei, wij hebben de link gekregen van Netty die op de uitwijk werkt tijdens de opening van het Bakhuys. We hebben nog niet de mogelijkheid gehad om te lezen hoe het jullie vergaat omdat we druk zijn met het Sint Nicolaasfeest hier en daar. Na 5 december gaan we eens op ons gemakje lezen want we zijn natuurlijk ontzettend nieuwsgierig naar jullie belevenissen. Vanuit onze vakantie in Zuid Afrika weten we hoe de dingen op je overkomen en je die moet verwerken, dat komt pas als jullie thuis zijn. Geniet en bedenk dat dit heel dankbaar werk is wat jullie mogen doen.

Veel liefs van Jan en Wijntje